Derfor skal du træne dit bækkenbund

derfor-skal-du-traene-dit-baekkenbund-703x336

Over halvdelen af alle kvinder har problemer med deres bækken i graviditeten, og det kan være enormt smertefuldt. Symptomerne kan komme når som helst, men forsvinder i de fleste tilfælde i løbet af de første tre måneder efter fødslen. Der findes forskellige behandlingsmuligheder, når bækkensmerterne har meldt sin ankomst, men der findes altså også måder hvorpå man kan forebygge det. Nogle har succes med øvelser, mens andre benytter sig af en bækkenbundstræner.

Et stærkt underliv giver mange fordele

Det er ikke kun en fordel at have et stærkt underliv i forbindelse med sin graviditet. En veltrænet bækkenbund medfører nemlig et bedre tarmsystem, der er mere i balance. Dermed mindsker man også risikoen for hæmorider og forstoppelse. Derudover vil et stærkt underliv give mere nydelse i forbindelse med sex, da man med en stærk muskulatur vil kunne være i stand til at mærke mere.

Hvis man ikke får trænet sit underliv tilstrækkeligt, kan det resultere i, at hele livmoderen hænger nedad, hvilket kan presse andre organer. Derudover er inkontinens det mest hyppige problem som følger af en svag bækkenbund.

Lav knibeøvelser hele livet

derfor-skal-du-traene-dit-baekkenbund-tekstbillede

Knibeøvelser er et effektivt værktøj til at styrke kvinders bækkenbund og samtidig til at kunne:

  • Modvirke inkontinens
  • Afhjælpe nedsunken livmoder
  • Give bedre sexliv
  • Fødselsforberede

Det er altså enormt vigtigt, at man træner sin bækkenbund i forbindelse med sin graviditet, men det skader bestemt ikke at gøre det før og efter graviditeten også. Der findes forskellige måder hvorpå man kan udøve knibeøvelserne:

  1. Langsomme knib

De langsomme knib sker ved, at musklerne knibes sammen, og spændingen bliver holdt i tre sekunder. Derefter holder man pause i 5 sekunder og gentager derefter spændingen igen. Man vil hurtigt opdage, hvordan man kan træne sig op til at holde spændingen i helt op til 10 sekunder.

  1. Hurtige knib

De hurtige knib varer kun et sekund, men skal gentages ti gange.

  1. ”Elevatoren”

I denne knibeøvelser skal spændingen løftes op og derefter slippes langsomt. Spændingen skal holdes i 5 sekunder.

Der er altså forskellige muligheder for knibeøvelser, da det er forskelligt hvilke øvelser, der passer hver enkel kvinde bedst.

Brug en bækkenbundstræner

derfor-skal-du-traene-dit-baekkenbund-tekstbillede-baekkenbund

Der findes dog også andre måder hvorpå, man kan træne sin bækkenbund. En bækkenbundstræner er automatisk træning af bækkenbunden, og kan afhjælpe eksempelvis:

  • Hyppig vandladning
  • Hæmorider
  • Ringe sexlyst
  • Dårlig søvnkvalitet

Apparatet fungerer på den måde, at den sender blid elektrisk stimulation til bækkenbundsmusklerne. De elektriske impulser tvinger musklerne til skiftevis at skulle slappe af og derefter spænde. Bækkenbundstræneren udfører altså knibeøvelserne, hvilket kan være nyttigt, hvis musklerne som følge af fødsel er blevet for svage til, at man selv kan gøre det.

Bækkenbundstræneren skal bruges en gang om dagen i 20 minutter. Efter brug vil man hurtigt kunne mærke fremgang og styrke i sit underliv.

Den bedste metode er altså at forebygge og holde sit underliv stærkt hele livet igennem ved hjælp af knibeøvelser, men hvis bækkenbunden og selve underlivet alligevel bliver svagt efter fødslen er en bækkenbundstræner altså et rigtig godt værktøj til at få styrket sit underliv på ny.

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *