Skal mor absolut tilbage i topformen?

Sådan kommer du i topform igenI senere tid har det været meget diskuteret i både medierne og på diverse fora – og det er et ømt emne: Motion og slankekur efter fødslen for at komme tilbage i sin tidligere form. Skal mor absolut tilbage i topform eller er det okay at have mere bløde former, når man er mor?

Lige nu hersker der en stemning af såkaldt ”mommy-shaming”, og det er i hvert fald en mere usund tendens, end om man er i form eller ej.

Gode grunde til at komme i form efter fødslen

Der findes selv sagt en masse gode grunde til at være i god form – og de gælder faktisk uanset, om man har født et barn eller ej:

  • Du får det (måske) bedre med dig selv. Det er måske den vigtigste årsag – hvis du har det godt med dig selv, er du også en gladere mor.
  • Du lever længere og bedre. Hvis du spiser sundt og motionerer jævnligt, kommer du hurtigt i bedre form. Og så kan du bedre spille bold og lege tagfat med dine børn mm. Du lever desuden længere, hvis du lever på en sund og balanceret måde.
  • Du bliver ikke syg så ofte. Det er slemt nok at have små børn, når det kommer til smittefare. De slæber alt muligt med hjem fra skole og institution. Men hvis du er sund, er dit immunforsvar bedre, og så bliver du sjældnere syg.

Det er bare nogle af de mange fordele, der naturligvis altid er ved at være sund og i god form. Men det er ikke det eneste, der tæller.

Sådan kommer du i form

faa rigeligt med soevn saadan herOpskriften på sundhed kan godt være mere, end hvad nybagte forældre kan rumme. For at komme i form skal du nemlig:

  • Sove godt hver nat – gerne cirka 8 timer. Det er selvsagt ikke nemt at nå som forældre til små børn, men det er en vigtig del af et sundt liv. Sover man for lidt, producerer kroppen mere af stresshormonet cortisol. Alt i alt gør søvnmangel altså mange ting sværere.
  • Spise sundt og varieret. Et godt mix med rigeligt grønt, noget groft, lidt sundt fedt og nogle gode proteinkilder. Det burde selvfølgelig være grundstenen i hverdagen, men når man er træt og stresset søger kroppen automatisk ”quick fixes” i form af sukker, som giver et midlertidigt energiboost.
  • Motionere ½ time om dagen, tage mindst 10.000 skridt om dagen og to gange om ugen have pulsen ekstra højt op (mere end ved de andre halve timers motion med moderat anstrengelse).

Opskriften er egentlig ret simpel – alligevel kan det være svært at nå i en travl hverdag, hvor man desuden er udfordret på psyken, idet man er stresset og træt. Selvom de fleste af os har rigeligt viden om sund kost og livsstil, kan der sagtens være langt fra tanke til handling.

Gode grunde til at tage det roligt efter fødslen

Selvom der er mange fordele ved og ikke mindst gode grunde til at komme i form efter fødslen, er også nogle ting, der taler for, at man tager det roligt efter en af livets største og hårdeste begivenheder.

  • Slip for mental bashing:

Når du sætter dig urealistiske mål og har store forventninger til dig selv i en tid, hvor alting er blevet vendt på hovedet, er risikoen for fiasko størst. Og hver gang du fejler, vil du sandsynligvis dunke dig selv hårdt i hovedet. Ikke nok med samfundets skønhedsidealer og mommy shaming på sociale medier, har vi som regel selv rigeligt høje forventninger til os selv. Og det er en udmærket ting, for det er drivkraften til, at vi når vores mål. Men når det hele ramler for os, bliver det ekstra svært at rejse sig for tredje eller fjerde gang.

  • Hav fokus på dit barn

lav lege med dit barnNår du giver dig selv fred og ro fra alle bebrejdelserne fra dine omgivelser og ikke mindst dig selv, når du ikke lige er kommet tilbage i før-fødselsform inden for få måneder, får du mere mentalt overskud til dit barn. Hvis du ikke er klar til at tage kampen op, skal du ikke gøre det. Du får dog ikke mere overskud, før du virkelig hviler i din beslutning om at spare på kræfterne.

Når det så er sagt, skal man selvfølgelig ikke bare slippe tøjlerne og spise alt det forbudte, som man har lyst til. Det kan hurtigt betyde adskillelige kilos overvægt, som er meget svære at komme af med igen. I sidste ende er det bedste, du kan gøre, at lytte til dig selv og din krop. Hvis du ikke har mentalt overskud til at give topformen en skalle, skal du ikke gøre det – men hvis det kribler i dig for at komme i gang, er det selvfølgelig aldrig en dårlig idé at give den gas på den front.

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *