Husk at få folsyre allerede fra du planlægger at blive gravid

Folsyre graviditet

Når man er gravid, er der en masse ting, man skal tage hensyn til, hvis man vil have sin graviditet til at køre på skinner. Graviditeten påvirker kroppen på mange måder, og der sker ufattelige processer inde i maven – primært det nye liv.

Men faktisk kan man begynde at overveje sin kost og livsstil allerede inden man er blevet gravid.

Her er der især et stof, vi kigger nærmere på i denne artikel, og det er folsyre. Folsyre er faktisk en form for B-vitamin, og anbefalingen er, at man sætter sit indtag af folsyre op, når man planlægger at blive gravid.

I øvrigt findes der flere former af folsyre, som kan hedde folat og folacin ud over folsyre. Man kan også få folinsyre som er en syntetisk form for folsyre.

Vigtigt stof for vævsdannelsen

Man anbefaler primært folsyre for at hjælpe med en god vævsdannelse under graviditeten. Folsyre er nødvendigt for at lave DNA og RNA, og det er en vigtig ingrediens i forhold til når cellerne skal reproducere.

Derudover er folsyre også nødvendig for produktionen af røde blodlegemer, som er dem, der transporterer ilt rundt i kroppen.

Når det lille foster i maven skal vokse, er det altså vigtigt, at man har nok folsyre i kroppen til at give fosteret de optimale betingelser for at udvikle sig til et lille barn.

Anbefalingen fra sundhedsmyndighederne lyder til daglig, at man får 200 mikrogram folsyre om dagen gennem sin kost, men når man planlægger at blive gravid, må man gerne skrue op for den mængde. Her anbefales det at supplere med 400 mikrogram folsyre, og det må man gerne blive ved med indtil den 12. uge af graviditeten.

Spis mange af de grønne grøntsager

Gravid groent

Det er muligt at få den anbefalede daglige mængde folsyre ved at spise sundt og varieret. Det er især de grønne grøntsager, der indeholder en høj andel af folsyre, så dem kan man med fordel kigge efter, når man handler.

Sådan noget som spinat indeholder blandt andet en høj andel folsyre, og 100 gram spinat vil opfylde den anbefalede daglige mængde.

Selvfølgelig skal man være opmærksom på, at man får alle de mange stoffer, der anbefales, og derfor er det svært at sige, præcis hvad man bør spise til daglig, men man går sjældent galt i byen med grøntsager, når det kommer til at spise sundt.

Suppler med vitaminer og kosttilskud

Har man svært ved at spise bestemte ting, kan kosttilskud eller vitaminpiller være en alternativ måde at sikre, at man får mange af de stoffer, man skal have.

Også når man planlægger at blive gravid kan det være en god ide at tage vitaminer, så man får fyldt de rigtige depoter op. Multi-Tabs har eksempelvis flere forskellige sammensætninger af vitaminer til forskellige mennesker.

En af dem er Multi-Tabs GraVitamin, som tager højde for de stoffer, kroppen har brug for både før og under en graviditet.

På den måde kan man være med til at give sig selv og sit kommende barn de bedste betingelser fra starten.

0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *