Sådan undgår du hæmorider under graviditeten

saadan-undgaar-du-haemorider-under-graviditeten-703x336

Selvom hæmorider er et emne, som for mange er et tabu, er det dog helt normalt, at gravide får hæmorider. Det er ikke sikkert, at du får det under første graviditet, men sandsynligheden for at du får det under anden eller tredje graviditet er ret høj.

Gravide og hæmorider

Op mod halvdelen af gravide kvinder vil opleve at få hæmorider i løbet af det tredje trimester. Grunden til at mange kvinder oplever at få hæmorider under graviditeten skyldes, at babyen presser mod de nederste dele af tarmene. Det gør, at blodårerne i anus vil hæve – hvilket resulterer i en hæmoride. Hæmorider er med andre ord udposninger af blodårerne i endetarmen.

Hæmorider kan også skyldes forstoppelse og anstrengte toiletbesøg, ligesom man er i risikozonen, hvis man er meget stillesiddende.

Der er nogle ting, som du selv kan gøre for at forebygge hæmorider. Selvom hæmorider er ufarlige, kan de dog godt gøre lidt ondt. Heldigvis kan du gøre nogle ting for at forebygge, at du får hæmorider.

Motioner

Sørg for at dyrke motion dagligt. Det betyder ikke, at du skal ud og løbe 10 km hver dag, hvilket heller ikke kan anbefales under graviditeten. Cykelture og gåture kan i lige så høj grad udgøre den daglige motion.

Motion hjælper tarmene til at arbejde mere, og er derfor et godt værn mod forstoppelse. Generelt anbefales det for gravide ikke at holde sig i den samme stilling i lang tid ad gangen. Derfor er det en god idé, at du skifter mellem at stå op og sidde ned med jævne mellemrum.

Selvom det er vigtigt at motionere, så bør du også hvile dig hver dag. Læg dig derfor ned. På den måde kan du mindske presset i bækkenet og endetarmen.

Spis fibre

Det anbefales, at du spiser fiberholdig mad. Fibrene giver maven den næring, som den har behov for, ligesom det holder tarmen i gang. Dette er derfor også med til at forebygge forstoppelse.

Fibre kommer fra groft brød, havregryn, frugt og grøntsager. Hvis du går op i næringsindholdet i din mad, anbefales det, at du får 25-35 gram fibre om dagen.

Drik vand

saadan-undgaar-du-haemorider-under-graviditeten-tekstbillede-703x336

Når du spiser fiberholdig mad, er det også meget vigtigt, at du sørger for at drikke godt med vand. Fibrene suger meget af den væske, der er i tarmen. Derfor er det særligt vigtigt, at du drikker vand – ellers risikerer du at få forstoppelse som følge af fiberindtaget. Forstoppelse er en af årsagerne til, at man får hæmorider.

I dit daglige væskeindtag tæller the, kaffe og cola ikke med i regnskabet, da disse er vanddrivende.

Gå på toilet, når du skal

Skal man, så skal man. Gå derfor altid på toilet i stedet for at holde dig. Holder du dig, øger du også risikoen for at få forstoppelse og hæmorider. Så selvom du måske ikke bryder dig om at gå på toilettet, når du er i byen eller på besøg hos andre, så er det en dum idé at holde sig.

Når du går på toilettet er det desuden også vigtigt, at du tager dig god tid. Lad være med at presse for meget og for længe. Gør du dette øger du risikoen for at få hæmorider.

Styrk musklerne omkring bækkenet

Ved at styrke musklerne omkring bækkenet er du med til at forbedre blodcirkulationen i området. Dette gør, at venerne ikke bliver klemt sammen, og du undgår dermed også de udposninger, som resulterer i hæmorider.

Den øvelse du kan lave kaldes også for venepumpeøvelser. Det du skal gøre er, at lægge dig på ryggen. Her skal du bøje benene og sætte fødderne i gulvet. I denne stilling kan du løfte bækkenet op. Du skal nu løfte bækkenet op og ned og vugge frem og tilbage – gerne et halvt minut ad gangen. Hvis det ikke føles okay for dig, skal du lægge dig på ryggen igen og hvile dig. Udfør øvelsen et par gange.

0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *