Hård mave under graviditeten? Det kan du gøre

gravid-og-forstoppelse

Når man er gravid, sker der rigtig mange forandringer i kroppen. Maven bliver større, hvilket ofte medfører strækmærker, man får ømme bryster, uren hud, pigmentforandringer, får vand i kroppen og tager på i vægt. Mange gravide oplever desuden også hård mave og forstoppelse under deres graviditet. Det er helt normalt, men kan selvfølgelig være rigtig ubehageligt.

Er du en af dem, der er ramt af forstoppelse under din graviditet, er det en god idé at læse med videre. Her forklarer vi nemlig, hvorfor du som gravid er særligt disponeret for at få forstoppelse og giver dig gode råd til, hvordan du slipper af med hård mave og forstoppelse.

Gravid og forstoppelse – derfor får du hård mave

Der er en klar sammenhæng mellem det at være gravid og forstoppelse. Forstoppelse er nemlig meget almindeligt, og er en af de gener, som forekommer særligt hyppigt hos kvinder, der er gravide. Det kan der være mange årsager til.

En af de væsentligste årsager er, at der sker nogle hormonelle forandringer i kroppen, når man er gravid. Kroppen begynder at producere mere progesteron, som er et hormon, der har en afslappende effekt på muskulaturen i livmoderen. Hormonet har dog også en indvirkning på tarmen, der gør, at tarmen er mindre aktiv, og derfor øges risikoen for at få forstoppelse.

Nogle andre årsager til hård mave og forstoppelse som gravid kan være ændret livsstil og kost samt manglende motion. På grund af kvalme er der mange gravide, der ændrer deres spisevaner under graviditet og foretrækker at spise lyst brød og bananer frem for rugbrød og grøntsager.

Samtidig kan kvalme og træthed også medføre, at man som gravid ikke har overskud til at bevæge sig så meget som tidligere og motionere regelmæssigt. Begge dele kan medføre en øget risiko for forstoppelse. Endelig er der også mange kvinder, der tager kosttilskud under graviditeten, som fx jerntilskud, hvilket også kan give hård mave og forstoppelse.

gravid-med-forstoppelse

Sådan slipper du af med hård mave og forstoppelse

Døjer du med forstoppelse og hård mave som gravid, er der flere ting, som du kan gøre anderledes. For det første skal du sørge for at drikke rigeligt med væske. Drik gerne 1 ½ – 2 liter vand om dagen og sørg for at drikke hver gang du føler dig tørstig.

Derudover er det en god idé at spise en kost, der indeholder mange fibre, som groft brød og andre fuldkornsprodukter, grove grøntsager, frisk og tørret frugt samt havregryn. Selvom det kan være svært at lade det hvide brød stå og spise mere grønt og sundt, når kvalmen trænger sig på, er det vigtigt at du spiser godt med fibre, hvis du har forstoppelse – kvalmen går heldigvis over!

Motion og bevægelse er vigtigt, hvis du har problemer med hård mave som gravid. Sørg for at være fysisk aktiv og bevæg dig dagligt i minimum 30 minutter. Hvis du har mange problemer med smerter, kvalme eller træthed kan du sagtens bare cykle eller gå en tur i et raskt tempo. Det kan også give lidt luft til hovedet og måske også gøre din kvalme lidt mindre.

Husk desuden også at gå på toilettet regelmæssigt og giv dig god tid, men undgå at presse for meget og for længe, da det kan øge risikoen for hæmorider.

0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *