Inkontinens hos gravide og kvinder, der har født

gravid-med-inkontinens

Omkring hver 10. dansker rammes af inkontinens. Mange forestiller sig, at det ofte kun er ældre kvinder og mænd, der rammes af ufrivillig vandladning, men faktisk kan inkontinens ramme kvinder og mænd i alle aldersgrupper.

Kvinder, der er gravide, eller som har født vaginalt, kan blandt andet opleve at få problemer med ufrivillig vandladning. Omkring 20-30 % af kvinder der har født, er generet af inkontinens, efter de har født. Men også under graviditeten kan man som kvinde altså også risikere at blive ramt af inkontinens.

Inkontinens er dermed ikke kun forbeholdt den ældre generation, men er også et problem for mange gravide og kvinder, der har født vaginalt. For kvinder der har født ved kejsersnit, er risikoen for efterfølgende inkontinens lavere, men der er stadig en risiko for det.

Om inkontinens

Inkontinens er ufrivillig vandladning, hvor man oplever lækage med små dryp eller større lækager. Der findes tre former for urininkontinens:

  • Stress-inkontinens, som er problemer med at holde på vandet i forbindelse med fysisk aktivitet. Ofte kan man komme til at lække med små dryp, hvis man skal lave en aktivitet, der lægger et pres på blæren som eksempelvis hop, nys, host, grin, løb eller løft.
  • Trang(Urge)-inkontinens, som er en pludselig opstået tissetrang, der er så stor, at man ofte ikke kan nå på toilettet. Man kan derfor risikere at lække næsten en hel vandladning.
  • En blanding af stress-inkontinens og trang-inkontinens.

Mange kvinder, der oplever at få inkontinens på grund af graviditet og efter fødsel rammes typisk af stress-inkontinens. Graviditet og fødsel er med til at svække og belaste bækkenbundens muskulatur, hvilket kan øge risikoen for inkontinens.

kvinde-med-inkontinens

Gode råd til gravide og mødre med inkontinens

Inkontinens er generelt et tabuemne, og for mange kvinder er inkontinens i forbindelse med graviditet eller efter fødsel et svært emne at tale med andre om. Derfor kan det også være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man oplever at få inkontinens i graviditeten eller efter en fødsel.

Her giver vi dig derfor to gode råd, der kan hjælpe dig med din inkontinens.

Lav bækkenbundstræning

Mange gravide og kvinder der lider af inkontinens efter fødsel oplever god effekt af at lave bækkenbundsøvelser. Bækkenbundstræning med knibeøvelser kan for mange kvinder gøre problemet med inkontinens meget mindre. Det er dog vigtigt at bækkenbundstræningen gøres rigtigt, for at det skal have en effekt.

Det er en god idé at starte med bækkenbundsøvelserne allerede under graviditeten – også hvis du ikke lider af inkontinens, mens du er gravid – så er du også bedre forberedt, når du skal føde.

Kom uheld i forkøbet

Inkontinens kan være meget generende, og for nogen har inkontinens stor indvirkning på hverdagen og påvirker livskvaliteten, fordi man hele tiden bekymrer sig om lækage. Er man ramt af inkontinens som gravid eller efter fødsel, kan det derfor være en god idé at være forberedt og komme uheld i forkøbet ved at benytte en række produkter specielt til inkontinens.

Tena er en af de store producenter, når det kommer til produkter til inkontinens. De har lavet produkter som bind, indlæg og pleje, der kan hjælpe dig med at være godt forberedt, når uheldet er ude.

Når du er godt forberedt, behøver du ikke bekymre dig om lækage, når du laver dine daglige aktiviteter eller tilbringer tid med dit barn.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *